efter levering, og inden påbegyndt bearbejdning af varen. For skjulte mangler skal reklamation ske senest ti (10) arbejdsdage efter, at kunden opdagede eller burde have opdaget manglen. Ved senere reklamation mister kunden retten til at gøre mangelkrav gældende.
PARTAS hæfter ikke for mangler eller skader, herunder skævheder, skader, revner i fineren o.lign., som er forårsaget (1) af kunden, (2) ved fejlagtig montage, (3) ved manglende eller utilstrækkelig vedligeholdelse (4) under transport, (5) ved fejlagtig opbevaring eller håndtering af leverancen, (6) ved kundens forarbejdning eller montage af leverancen, eller (7) ved påvirkning af vejrforhold, sollys eller fugt.
PARTAS påtager sig intet ansvar for; (1) fyldinger som leveres ubehandlet fra PARTAS, herunder massive fyldinger i fyr/mahogni/eg, frisede mdf fyldinger, fyldinger med glasudskæring, og finerede fyldinger, (2) revner i trælameller i massive fyldinger i fyr/mahogni/eg (kun garanti på revner i limfuge mellem trælameller), (3) frisede fyldinger i fyr/mahogni/eg som er større end 400 mm i bredden, (5) krumning på fyldinger over 1500 mm i højden eller bredden, hvis de er uden aluminiumsindlæg, (6) hvis lakoverfladen er brudt eller beskadiget, (7) mindre finerrevner og naturlig variation i struktur i finerede fyldinger, (8) krumning på dørplader monteret med et-punkt-lås, (9) fyrfineren på fyr dørplader, idet der uvægerligt vil opstå revner og brud i fineren som følge af hurtig udtørring, og (10) dørplader og fyldinger, som ikke er malede inden montering, Der henvises i øvrigt til gældende PARTAS Guidelines.
I tilfælde af berettiget reklamation inden for reklamationsperioden er PARTAS’ ansvar begrænset til vederlagsfri levering af et nyt tilsvarende produkt. PARTAS er dog berettiget til i stedet at udbedre mangler, såfremt PARTAS vurderer, at udbedring kan ske på forsvarlig måde. PARTAS dækker ikke omkostninger ved afmontering af det gamle produkt, forarbejdning af nyt produkt, montering af nyt produkt eller lignende omkostninger. For dørplader yder PARTAS dog en kompensation på kr. 1.000 (ekskl. moms) pr. dør, såfremt kunden dokumenterer, at døren er leveret og monteret, og at kunden ikke har eller burde have opdaget manglen inden videre levering. PARTAS yder i øvrigt ikke erstatning eller kompensation.
Kunden kan alene påberåbe sig rettigheder, som udtrykkeligt fremgår af nærværende salgs- og leveringsbetingelser, men kan ikke i øvrigt gøre rettigheder gældende mod PARTAS i anledning af mangler ved PARTAS’ produkt.
7. Produktansvar
Sker der, som følge af en defekt ved PARTAS’ produkt, personskade eller skade på forbrugerting, er PARTAS ansvarlig i henhold til dansk rets almindelige regler, herunder den til enhver tid gældende lov om produktansvar. Er der tale om erhvervstingskade, er PARTAS’ erstatningsansvar begrænset til et beløb svarende til fakturaværdien af PARTAS’ mangelfulde produkt.
PARTAS fraskriver sig ethvert ulovhjemlet produktansvar baseret på retspraksis.
8. Generelle ansvarsbegrænsninger
PARTAS kan aldrig (hverken ved forsinkelse, ved mangler eller i øvrigt) gøres ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller andet indirekte tab.
PARTAS kan i ingen tilfælde drages til ansvar for tab som følge af mangler, forsinkelser eller andre skader/misligholdelse, som skyldes forhold, som PARTAS er uden indflydelse på, herunder krig, terror, hærværk, ildsvåde, blokader, importrestriktioner, eksportrestriktioner, politiske uroligheder, strejke, lockout, mangel på arbejdskraft eller vareleverancer, usædvanlige naturbegivenheder eller lignende.
De i nærværende betingelser anførte begrænsninger i PARTAS’ erstatningsansvar finder ikke anvendelse, såfremt kundens tab er opstået som følge af PARTAS’ forsætlige eller groft uagtsomme forhold.
9. Ejendomsforbehold
Det leverede forbliver PARTAS’ ejendom, indtil den fulde købesum inkl. renter er betalt. Kunden må ikke påbegynde forarbejdning af det leverede, forinden den fulde købesum er betalt. PARTAS er i tilfælde af kundens misligholdelse berettiget til at begære sig indsat i besiddelsen af leverancen og bortsælge leverancen til anden side. Kunden hæfter for evt. tab, som ikke vil blive dækket ved salg til anden side. Standser kunden sine betalinger, kommer kunden under konkursbehandling, indleder forhandlinger om akkord eller moratorium eller erklæres insolvent, er PARTAS ligeledes berettiget til at fordre leverancen udleveret til sig.
10. Lovvalg samt værneting
Syn og skøn vedrørende PARTAS’ leverancer skal udmeldes i henhold til reglerne i AB 92, § 45. Tvister afgøres efter dansk ret endeligt af Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed, jf. AB 92 § 47.
Dette udelukker dog ikke, at PARTAS til håndhævelse af det i punkt 9 anførte ejendomsforbehold kan anmode den kompetente almindelige domstol om at foranledige PARTAS indsat i besiddelsen af leverancen.